Türkiye Yerli Otomobil Yapabilecek ve Başarı İle Pazarlayabilecek Olgunluktadır. Ancak…
Türkiye Yerli Otomobil Yapabilecek ve Başarı İle Pazarlayabilecek Olgunluktadır. Ancak…
TÜRKİYE YERLİ OTOMOBİL YAPABİLECEK VE BAŞARI İLE PAZARLAYABİLECEK OLGUNLUKTADIR. ANCAK…..
BLOOMBERG TV’DE AYNI BAŞLIK ALTINDA 8 EYLÜL 2011 PERŞEMBE GÜNÜ SAAT: 17.10’DA YAPILAN SÖYLEŞİDEN ESİNLEREK AŞAĞIDAKİ YAZI HAZIRLANMIŞTIR.
Türkiye, başarı ile bugünün ve geleceğin teknolojilerine uygun, kaliteli, doğru müşteri kesimini cezbedebilecek Türk Otomobilini sıfırdan organize edebilecek, konsorsiyumu oluşturabilecek, pazar araştırmasını yapabilecek, doğru otomobil konseptini ve özgün tasarımını geliştirebilecek, üretebilecek ve başarı ile pazarlamasını yapabilecek, finansmanını organize edebilecek olgunluktadır.
Ancak yapılanacak araç/araçların ürün konseptini hatasız oluşturmak, global marka ve pazarlama stratejilerini belirleme konularında dünya ölçeğinde ekip oluşturmak hayati önemdedir.
“Dünyayı Değiştiren Makina” unvanını taşıyan Otomobil modern zamanların en önemli ürünüdür. 3500 – 6000 parçadan oluşan bir otomobilin ve ticari aracın konseptten ürün haline getirip başarı ile müşterinin istediği zamanda, uygun fiyata, karlı olarak ve doğru kalitede teslim edebilmeyi organize edebilmek Türk Otomotiv endüstrisine sınıf atlatabilecektir.
Türkiye, “Eski Türkiye” değildir. Türk mühendisi ve Türk insanının özgüveni vardır. Hayal kurabilen, kurduğu hayale inanabilen, cesaret edebilen ve üstüne üstlük büyük bir çaba ile yorulmadan her gün daha iyisini yapabilen mal sahipleri, girişimciler, yöneticiler, mühendisler ve ilave olarak da iyi ve doğru yönetildiğinde dünyanın en iyi, en çalışkan, disiplinli, yeniliğe açık çalışanlarına sahiptir.
Yukarıdaki paragrafı Türk’ün Türk’e hamaseti olarak kabul etmemenizi önemle rica ediyorum. Yukarıdaki düşüncelerimin 1970 yılından bu yana Otomotiv Sanayisinin 12 yıl içinde ve Danışman ve Eğitmen olarak yakınında olan bir kişi olarak oluştuğunu; özellikle Toyota’yı çok yakından anlamaya çalıştığımızı ve her gün takip ettiğimizi, belirtmek istiyorum.
Dünya Otomobil Sanayi bir taraftan kapasite fazlası ile boğuşurken bir taraftan da yeni fırsatlara açıktır. Batı ve Amerika pazarlarında büyük boğuşmalar yaşanırken yeni oluşmakta olan pazarlarda hedef pazarlar için oluşturulmuş otomobillere ve ticari araçlara de fırsat bulunmaktadır. Hyundai’in Amerikan ve Batı pazarında bugün eriştiği başarıyı nasıl elde ettiğinin çok iyi araştırmak gerekmektedir.
Bugünün dünyasını ve fırsatlarını dünün varsayımları ile ön görmek mümkün değildir. Dün, yerini hızla bugüne, yeniye, daha istekliye, daha arzuluya, daha yaratıcıya, daha disiplinliye, daha cesaretliye, daha dayanıklıya terk etmektedir.
Apple’ın CEO’su Steve Jobs’un ifadesi ile “Bugünün dayatmaları ile başa çıkabilmek” için “Açlık yaşamış, Deli Kanlı ve Devamlı Arayış içinde Olmak” gerekmektedir.
Türkiye’de bir Türk Otomobilini ve ticari aracını başarı ile yaratmak mümkündür. Bunun için her şeyden önce otomobil ve ticari aracın ürün konseptini oluşturmak, tasarlamak, üretmek ve pazarlayabilmek için üstün bir liderliğin ortaya konması gerekmektedir. Bu liderlik Otomobil ve ticari aracı Organize etme, Tasarlama ve Üretme hayallerine sahip olmalı, hayallerine inanmalı, cesur olmalı ve her şeyden önemlisi bitmek tükenmek bilmeyen bir enerji ile hayali gerçekleştirmek yolunda çaba içinde olabilmelidir. Dünya Otomotiv Endüstrisinin bugün ve yarınki koşullarını çok yakından bilmelidir.
Üzerinde durmaya çalıştığımız Liderlik, Takım çalışmasına inanmalı, Organizasyonun her seviye ve tarafında Yalın Liderlik Prensiplerini yeşertmelidir.
Türkiye 40 yıl aşkın bir süredir dünyanın en tanınmış Otomobil ve Otomotiv Markalarını üretmekte, birinci seviyede tedarikçiliğini yapmaktadır. Her seviyede insanımız yetişmiştir. Ancak Konsept oluşturma, konumlandırma, marka oluşturma ve Pazar stratejilerini doğru belirleme konularında dünya çapında yetenekler/tecrübeler transfer edilmelidir.
SIFIRDAN BİR TÜRK OTOMOBİLİ İÇİN NASIL BİR YOL TAKİP ETMELİYİZ
1. Bu Dev Türkiye Projesi için Devletin ağırlıkla ortak olduğu Türk ve Yabancı ortaklardan oluşan bir Konsorsiyum’dan korkmamak gerekmektedir. Burada aranması gereken en önemli husus Konsorsiyuma Katılacak Kuruluşların Yetkinlikleri ile birlikte, İş Kültürleri ve İş prensiplerindeki beraberlik, uyum ve gerçek niyetleri, olmalıdır. Konsorsiyumların en belalı düşmanı, Ortaklar arasındaki Kültürel ve Prensip uyuşmazlıkları, niyet farklılıklarıdır Konsorsiyumu oluştururken, Hyundai’in Otomobil işini ilk başlarda nasıl organize ettiği de iyice bilinmelidir.
2. Otomobil ve ticari aracın hedef müşterilerini, pazarlarını hatasız bir şekilde belirlemeliyiz. Bu hedef müşterilerinin nasıl bir Otomobile ihtiyacı olabileceğini hatasız tespit edebilmeli, ilk seferde doğru Ürünü, doğru Kalitede üretebilecek, İç ve Dış Tedarikçi organizasyonunu yapabilecek, doğru fiyatı hatasız olarak tespit edebilecek, mükemmel bir pazarlama ve tanıtım stratejisi oluşturulabilecek organizasyonu yapabilmeliyiz.
3. Zamanla yarış ederken aceleden kaçınılmalıdır. Hangi Müşteri Segmentine, Hangi Özelliklerdeki Otomobili ve ticari aracı , Hedef Fiyata ve Doğru Kaliteli olarak Konseptten Seri Üretime geçecek süreyi, tüm ana sistemlerin yeniden tasarlanacağını düşünerek 5 yıl olarak ön görmek gerektiğini düşünüyoruz. Konsept belirleme, tasarım, üretim mühendisliği ve tedarik stratejilerini belirleme eşzamanlı yürütülmelidir.
Konsept Belirlemeden önceki Pazar araştırma ve Ürün Konseptini belirleme Safhasına çok önem verilmeli; dünyanın en kaliteli Araştırma Ekibini Türk Vatandaşlarının ve Şirketlerinin Liderliğinde oluşturulmalı, gerekirse dünyanın her yerinden yüksek kalitede profesyonelleri çalıştırabilmelidir. Otomobil dahil hiçbir ürün yüzde yüz yerli olmamaktadır. Esas olarak işin başında Türk Şirketleri, Türk Yönetici ve Mühendisleri olmalıdır.
Hedef Müşteri Segmentini ve Hedef Pazarları Belirleme; Konsept Belirleme diye ifade edebileceğimiz bu ön safha ve iyi bir organizasyon için ayrıca 12 – 18 ay gerekebilir.
4. Bize göre, Hedef Türk Otomobili ve ticari aracını Orta ve Ortaya yakın Kesime hitap edebilecek Sedan Tipi Aile Otomobili Hedeflenmelidir. Tek bir Platform üzerinde Ticari versiyonu da tasarlanabilecek şekilde düşünülmelidir. Benzinli ve dizel Tipleri birlikte düşünülmelidir.
Yine Bize göre, Türkiye’nin Doğu, İç Anadolu, Karadeniz ve Güney Doğu Coğrafyalarındaki Yol ve İklim koşulları ve coğrafyaları dikkate alınmalıdır. Aynı Otomobili daha çıktığı ilk günden itibaren Yurt Dışına satmayı ve Yerli Muhteva oranını olabildiği derecede yüksek olmasına dikkat edilmelidir. Türkiye’nin yeni Dış politikasına uygun olarak bu otomobil için hedef pazarlar Yurt İçi, Kuzey ve Doğu Afrika; Türki Cumhuriyetler ve Orta Doğu, Balkanlar, Kafkaslar, Rusya ve Ukranya olmalıdır.
Bütün bunlar yapılırken eş zamanlı olarak içte ve dışarıda kamu oyunu oluşturma ve marka yaratma çalışmaları da yürütülmelidir
5. Bu Otomobili ve ticari aracı belirlerken Hedef Müşteri Segmentinin ödeyebileceği Müşteriye Teslim Fiyatından Geriye dönerek Otomobilin Satış Fiyatını ve Maliyetlerini Belirlemek; Bu Hedef Maliyet üzerinden sürdürmek lazımdır.
Unutmamak gerekir ki, Tasarlanacak Otomobilin ve ticari aracın Maliyetinin yüzde 70’i Konsept Belirleme ve Tasarım aşamalarında oluşmaktadır. Üretime geçiş safhasında maliyet düşürme çalışmaları marjinal olmaktadır.
Türkiye’de üretilecek Otomobilin Tüm Üretim Mühendisliğini ve Üretimi Türkiye’de yapabilecek düzeydeyiz. Sahip olduğumuz tecrübe ve birikim buna imkan vermektedir. Yurt Dışından bu safhada uzmanlığa ihtiyacımız bulunduğuna inanmamaktayız. Ancak dünyanın her tarafından çok tecrübeli, konsept belirleyebilen, pazar araştırmacısı, pazarlama stratejilerini belirleyebilen yönetici ve pazarlama profesyonelleri istihdam edebilmelidir.
Dünya’da hala genç ruh ve enerjide çok deneyimli emekli yönetici, tasarımcı, pazarlamacı ve ürün mühendisleri Bizim kendilerini çağırmamızı beklemektedir. Bu insanlardan ön yargısız istifade yolunu bulabilmeliyiz. Unutmayalım, esas olan Otomobilin ve ticari aracın Anahtarının Bizde olmasıdır.
6. Tasarlanacak ve Üretilecek Türk Otomobili ve ticari aracın pazar araştırması, ürün konseptini oluşturma, marka oluşturma, pazarlama stratejilerinin belirlenmesi ve yurt içi ve dışı Satışı en önemli konudur. Daha işin başında Tanıtım, Pazarlama, Satış ve Servis işleri organize edilmelidir. “Sonra yaparız” demek başarısızlığa davetiye çıkartmaktır.
Yurt Dışına Pazarlama ve Satış Çabasına Türk Hariciyesi de daha baştan katılmalı, bilinçlendirilmeliler ve sorumluluk üstlenebilmelidir.
7. Konsept olarak belirlenecek, Tasarlanacak ve Üretilecek Otomobil ve ticari aracın Çağdaş Teknolojileri içermeli, Yakıt Ekonomisini baştan çözmeli; önümüzdeki kısa dönemde dünya Otomotiv teknolojilerinde meydana gelebilecek hibrit, elektrikli motor teknolojilerine ayak uydurmayı baştan çözmelidir.
Zaten Dış Konsorsiyum Ortağından beklenecek en önemli katkı bugün ve yarının otomobil teknolojilerini anında bizim otomobilimize aktarmayı yapabilecek ve kabul edebilecek bir kuruluş olmalıdır. Teknoloji transferinde geri kalabilecek yabancı ortak asla tercih edilmemelidir.
KALİTE, KALİTE, KALİTE. Daha ilk günden itibaren üretim hattından çıkan ilk otomobil ve ticari araçlar ilk seferde doğru üretilmeli; hatasız yapılmalı ve sevk edilmelidir. KALİTESİZLİĞİN MALİYETİ ÇOK AĞIRDIR. TAMİRİ ÇOK PAHALIDIR.
SON SÖZ OLARAK; Toyota Tasarım, Üretim, Pazarlama, Satış ve Servis Yöntemlerini ve Yalın Yönetim Yaklaşımını bu Projede tek referans olarak kullanmayı öneriyor;
YALIN ENSTİTÜ TÜRKİYE OLARAK BU ÇOK ÖNEMLİ TÜRKİYE PROJESİNDE EĞİTMEN, DANIŞMAN OLARAK ROL ÜSTLENMEKTEN ONUR DUYACAĞIMIZI DA TÜM İLGİLİLERE DUYURMAYI BİR GÖREV BİLİYORUZ.
YALÇIN İPBÜKEN
Yalın Enstitü Başkanı