Blog

Sağlık Sektöründe Yalın Uygulamalar Toplantısı

saglik-sektorunde-yalin-uygulamalar-toplantisi
Yalın Hastane Yalın Uygulamalar

Sağlık Sektöründe Yalın Uygulamalar Toplantısı

Amerika ve İngiltere gibi gelişmiş ülkelerde dahi sağlık sistemi ciddi boyutlarda krizin pençesinde. Sağlık sektörü içinde bulunduğu hızla artan maliyetler, sıkı kontrol altında tutulan fiyatlandırma politikaları, düşük kalite, kalifiye personel açığı, hasta ve çalışan memnuniyetsizliği gibi problemlerin yanı sıra sistemdeki daha derin problemler ve israflarla başa çıkmakta zorlanıyor.
İlk çıkışı otomotiv sektöründe olan Yalın Düşünce bugün pek çok farklı ürün ve hizmette başarı ile uygulanmakta. Sağlık sektörü de bu yeni alanlar içerisinde; Amerika, İngiltere, Kanada, Avustralya, İtalya Yalın Sağlık uygulamalarında öncü ülkeler.
Yalın Enstitü tarafından Elite World Hotel’de düzenlenen yarım günlük toplantıda ilk olarak Cathedral Hill Sağlık Merkezi Projesi Kıdemli Proje Müdürü Barış LOSTUVALİ sunum yapmıştır.
Barış Lostuvali 8-9 Haziran tarihlerinde Seattle, USA’de ikincisi düzenlenen Yıllık Yalın Sağlık Zirvesi’ne (Annual Lean Healthcare Transformation Summit) Yalın Enstitü adına katılmıştır. Barış inşaat ve sağlık sektöründe yalın yaklaşımların uygulamalarına yönelik kişisel bilgi ve deneyimlerininin yanı sıra zirvedeki sunumlardan faydalı bilgileri aktarmıştır.

Barış Lostuvali sunumunda ağırlıklı olarak Amerika’da Yalın Sağlık uygulamasında başarı hikayesi teşkil etmiş öncü sağlık kuruluşlarından Virginia Mason, ThedaCare, Atrius, CPMC – California Pacific Medical Center ve The Center for Health Design’nın yalın serüvenlerinden bahsetti.

Yalın Sağlık

Yaklaşık 5.500 çalışanı olan Virginia Mason 2002 yılında Toyota Üretim Sistemi’ni hastanelerinde uygulayarak Virginia Mason Üretim Sistemi’ni kurdular. Başarı hikayeleri Harvard Business School tarafından Ekim 2008’de vaka çalışması olarak yayınlandı.
Çarpıcı Kazanımlar: 11 milyon $ yatırım ihtiyacı ortadan kalktı. Çalışanların katettiği mesafe %44i hastalarınki %72 azaldı. Laboratuar sonuçlarının raporlanma süresi %85 azaltıldı. 2.074 m2 alan açığa çıktı (kazanç %41).

Yalın Sağlık

2004’de 600 çalışanına verilen Yalın Düşünce eğitimi ile yalını hastanede uygulamaya başlayan ThedaCare pilot uygulamalara Kardiyoloji, Kadın Doğum ve Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri servislerinde başladı.
Süreç analizlerini takiben Hızlı İyileştirme Çalıştayları (Rapid Improvement Workshops) ile çarpıcı kazanımlara imza attılar. Örn. 3 senede kar marjı ikiye katlandı (%2,5 à %4,9), Hastane kaynaklı hatalar milyonda 94,000‘den 7,000‘e düştü – (%92,5 iyileşme)
ThedaCare Sağlık Grubu 2009’da Yalın Sağlık uygulamalarının Amerika çapına yayılması ve 2,4 trilyon $’lık milli sağlık bütçesinin %40 azaltılarak 1 trilyon $’lık kazanım elde edilmesi hedefi ile ThedaCare Center for Healthcare Value isimli kar amaçlı olmayan bir organizasyon kurmuştur.
Barış Lostuvali’nin sunumunu takiben Mecidiköy’deki Confi-Dent Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi’nin Kurucu Ortağı ve Başhekimi Dr. AHMET KİĞILI kendi sağlık kuruluşundan örneklerle yalın tekniklerin sağlıkta nasıl uygulanabildiğininin örneklerini sundu.

Dr.Ahmet Kiğılı

Ahmet Kiğılı sunumunda “simetri merakı” ile başlayan yalın yolculuğunun “farkındalık” ve “ergonomi” konularına gösterilen hassasiyet ile nasıl kuruluşunu bugünlere getirdiğini anlattı.
Yalın Sağlık
Sunumda yalın yönetimde görselliğin önemini vurgulanarak her hekimin farklı renk kodu olduğu, randevu, çalışma alanı, kullanılan alet setleri, vb tüm donanımlarda düzenlemelerin bu renk kodları ile yapıldığı ve temiz için ‘yeşil’ kirli için ‘kırmızı’ vb görsel ayırımların da hataları önlediği ifade edildi. Tüm terminallerden erişim olan Randevu Takip Ekranı’nda hasta giriş yaptığı an randevu hücresinin renginin mora dönerek hekime görsel olarak haber verildiği de paylaşılan örnek uygulamalardan.
Görsel Yönetim uygulamaları sayesinde herkesin ilk bakışta anlayabileceği, ergonomik, karışıklık ve hataya mahal vermeyen, son derece düzenli bir çalışma ortamı sağlandığını ifade etti.

Yalın Sağlık

Sunumda verilen örnek çalışmada santrale gelen telefonlar üzerinde yaptıkları bir proje kapsamında “hasta kabul” sürecinde yapılan yalınlaştırma sayesinde üç aylık dönemde müşterilerden gelen dış aramalar %34 artarken hattı meşgul eden iç aramalar %32 düşürülmüştür (banko hekimler-hemşireler arasındaki iç koordinasyonu sağlamak için de telefonu yoğun olarak kullanıyordu).

yalın sağlık

Bir diğer örnek çalışmada ise 2006 yılından bu yana işletmede görev yapan hekim sayısı 7’den 12’ye yükseldiği halde (%70 artış) kullanılan alet sayısının sadece %14 artış göstermiş olması da kurumdaki yalınlaşma çabasının çarpıcı bir örneğidir (kullanılan aletler hekimlere spesifiktir)

yalın sağlık
Ahmet Kiğılı son olarak işletmesindeki süreç takibi ve toplanan veriler ile yapılan performans değerlendirmelerine değindi.

Hastaların tedavileri için kuruma girişlerinden çıkışlarına kadarki süreçte geçtikleri evrelerin (giriş-odaya alınma-hekimin girişi-çıkış) dakika dakika takip altında olup, hekim bazında hasta bekletme süresi ile hasta ile geçirilen sürelerin anlık görülebildiği ve raporlanabildiği ifade edildi.
Randevüler sırasında hasta ile birlikte geçirilen sürelerin hekim bazında takip altına alınması sayesinde sistem tarafından otomatik olarak verilen randevü sürelerinde azaltmalara gidilerek verimlilik artışı sağlanmış (hekim başına gün içinde görülebilen hasta sayısının artışı)
Bu kuruluştaki örnek çalışmalar “ölçemediğinizi iyileştirilemezsiniz – ölçmek bilmek bilmek yönetmektir” söyleminin doğruluğunu bir kez daha ortaya koyuyor.
 

 

Leave your thought here