İş Akışını İyileştirmek için Değer Akışı Haritalama
17 Ocak 2018 2022-05-10 17:14İş Akışını İyileştirmek için Değer Akışı Haritalama
İş Akışını İyileştirmek için Değer Akışı Haritalama
Stratejik, Bölümler Arası Yönetim Aracı
Şirkette iş akışını iyileştirmek aslında operasyonu iyileştirmektir; ilk seferde doğru yapmak, işi kolaylaştırmak, teslimat hızını arttırmak, kapasiteyi yatırım yapmadan arttırmak, stokları azaltmak demektir. Bu ise doğrudan nakit akışını iyileştirir, daha az sermaye ya da krediye ihtiyaç duyarsınız.
Şirketinizde her gün ya da belli aralıklarla yapılan, pek çok adımdan oluşan bir işi düşünün! Bu iş, bir kaç bölümün ve her bölümde bir kaç çalışanın (yönetim onaylamaları dahil) katkısıyla yapılan işlerden olsun! Bu işe dokunan tüm çalışanlara (yönetim dahil) aşağıdaki soruları sorsak;
- Bu işe katkı sağlayanların toplam performansını düşündüğümüzde işin çıktısı (plan, siparişi yerine getirme, rapor, kampanya, arızayı giderme, faturalama, eleman seçimi vb vb) yeterince iyi (müşterinin istediği kalite) mi?
- Bu iş yapılırken, işlem adımlarının toplam maliyeti en aza indirmek üzere kurgulandığını düşünüyor musunuz?
- Bu işin, zaman kaybedilmeden olabilecek en kısa sürede tamamlandığını söyleyebilir misiniz?
- Bu iş, fiziki ya da sanal ortamda, gereksiz “işlemler, beklemeler, taşımalar, biriktirmeler, hatalar, çalışanlar arasında iletişim kopuklukları, bilgi işlem sebepli aksamalar, araya giren diğer işler”den arındırılmış mıdır?
- Bu işte çalışanlar keyifle ve motive olarak çalışıyor mu?
- Peki, problemler varsa, yönetim kadroları bu problemlerin farkında ve gereğini yapıyor mu?
- Bu problemler bir fırsat olarak algılanıyor mu (yoksa bunlar, dile getirilirse bölümler arası savaşlara (!) sebep olacak, şirkette huzuru kaçıracak, munzur şeyler midir!)?
- Şirket içinde, bu işi iyileştirmek için bölümler arası bir çaba var mı?
- Varsa bu iyileştirme çabaları bilimsel bir metoda dayanıyor mu?
Sizce anket sonucu ne çıkar? “Evet”ler mi yoksa “Hayır”lar mı çoğunluktadır?
Düşünün ki, yukarıda bahsettiğimiz iş, “yarı sürede, hatasız, daha az kişi ve ekipmanla, gereksiz kontrollerden arınmış, çalışanları daha mutlu” olarak yapılabilsin! Bu mümkündür.
İş akışlarını iyileştirmek için kullandığımız Değer Akış Haritalama (DAH) (İngilizcesi, Value Stream Mapping – VSM) metot ve aracı, stratejik ve bilimsel bir iyileştirme unsuru olup, özellikle bölümler arasında kurulacak takımlarla birlikte çalışıldığında etkisi ve sonuçları inanılmazdır.
Üçüncü bir makale ile devam edeceğim: “Değer Akışı Haritalamanın Farkı”
Hakan Akgül
Danışman ve YK Üyesi
Yalın Enstitü